top of page

צמחים לסוסים - מה צריך לדעת על אספסת?

עודכן: 6 בפבר׳ 2023

נכתב על ידי שירלי פרבר - תזונאית סוסים וחמורים, מייסדת ארגון אקווידע

 

ברוכים הבאים לתור השבועי על סוגי צמחים להזנת סוסים וחמורים.

בכל שבוע אביא לכם תקציר קצר על צמח אחר שיכול לשמש אותנו כמספוא או תוספות בהזנת סוסיים, בין אם כמזון גס עיקרי, נוסף או כתוסף למנה היומית. כאשר לכל צמח יש מגוון של יתרונות וחסרונות, וגם מינים שונים בעלי תכונות שונות.


ונתחיל כמובן עם הכוכבת הבינלאומית - אספסת!

 

האספסת התרבותית, באנגלית: Alfalfa, בלטינית: Medicago sativa.


האספסת הינה צמח מוכר לרב, בין אם כחציר, כקוביות שחת דחוסות או בכופתיות. האספסת התרבותית היא צמח פורח רב שנתי שאורך חייו בין 4-8 שנים וגדל עד גובה מטר, כשמערכת השורשים שלו יכולה להגיע לאורך של כ15 מטרים. סוסים יעדיפו לרב לאכול את האספסת כשהיא יחסית נמוכה, כך שהערך התזונתי שלה גבוה יותר, כשהיא רכה ועשירה בסיבים מסיסים איכותיים. שחת אספסת איכותית נקצרת בשלב הפריחה, כך שניתן למצוא פרחים ויחס עלה-גבעול טוב (1:2) בחציר. בשלב זה בתהליך הגדילה של האספסת הנעכלות של הצמח במעי האחורי של הסוס טובה יותר והוא גורם לפחות תסיסה חיידקית.

מחקרים שנערכו ב10 השנים האחרונות מציעים כי אספסת יעילה במינונים גבוהים לטיפול ומניעת כיבי קיבה (אולקוס), אך המנגנון לכך טרם ידוע במלואו. משערים כי הודות להרכב המינרלים וריכוז הסידן הגבוה בצמח, האספסת מסייעת בשמירה על רמת חומציות מאוזנת במערכת העיכול של הסוס. מצאו כי החומציות בקיבת הסוס יורדת משמעותית (ה-pH עולה) כחמש שעות לאחר אכילת חציר אספסת ביחס לחציר מסוגים שונים כמו שיבולת שועל או רודוס, ועל כן משמשת בטיפול בכיבים בשילוב עם טיפול ווטרינרי מתאים. האספסת אף מסייעת בשמירה על תנאים סביבתיים מיטביים לאוכלוסיית החיידקים במעי האחורי, במיוחד במצבים של שלשול כרוני או נפיחות.


*שימו לב - חשוב לוודא שהחציר נקי מטפילים, עובשים ופטריות. בכל חשש מומלץ להיוועץ בווטרינר או תזונאי, ותמיד לבדוק את איכות החציר, נקיונו ולשלב מזון חדש בהדרגה.

כמו כן, האספסת מהווה מקור נהדר לחומצות אמינו חיוניות, אבני הבניין של החלבונים, יחד עם ויטמינים ומינרלים שונים. לכן היא מהווה תוספת טובה לאיזון יחס המינרלים המצוי בשחת (חציר) ממשפחת הדגניים, כמו שיבולת שועל וחיטה. ומסייעת לשמירה על מצב גופני ושרירי גו בריאים באזור הגב מהגבנון ועד לזנב, המכונה טופליין (Topline) בסוסים, במיוחד בשלבי גדילה ופעילות גופנית מאומצת. האספסת מכילה פיטואסטרוגנים (הורמונים צמחיים) ולכן עשויה לסייע באיזון המערכת ההורמונלית בסוסות לאחר המלטה, לעומת זאת יש להקפיד על מינונים נמוכים בזמן היריון.

חציר אספסת מתאים לרב לשילוב במנה היומית של הסוס בהיקף של עד 30% מהמנה היומית, כתלות בדרישות התזונתיות של הסוס ובעיות רפואיות קיימות כמובן. חשוב לזכור שהאספסת עשירה מאוד ומכילה גם סוכרים, ואף רכיבים אנטי-תזונתיים כגון ספונינים, העלולים לפגוע בכבר ובמערכת החיסונית במינונים גבוהים. ואף למרות יעילותה בהזנה יש גם סוסים שרגישים לצמח זה ועלולים לפתח תגובה אלרגית.

ולכן חשוב להיוועץ בווטרינר או תזונאי, להקפיד על מינון מתאים ותמיד לשלב מזון חדש בהדרגה.


 

מקורות:



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page