top of page

ביומכניקה ותיאורית הלמידה בדרסז' – חלק ג

עודכן: 11 בנוב׳ 2020

נכתב ותורגם על ידי שירלי פרבר - תזונאית סוסים וחמורים, מייסדת ארגון אקווידע

 

בחודש אוגוסט התקיים הכנס הבינלאומי השנתי של האגודה למדעי האקוויטציה ISES 2020 International Society for Equitation Science, עקב המגיפה העולמית הכנס התקיים באופן מקוון.

במהלך הכנס התקיימה גם הרצאה מרתקת על ידי ד"ר אנדרו מקליאן שהוא ממייסדי הארגון ISES, זואולוג, דוקטור לפסיכולוגיית אימון סוסים ומרצה באוניברסיטאות וכנסים ברחבי העולם, פיתח ומנהל את המרכז להתנהגות סוסים באוסטרליה ומאמן רכיבה ותיק שהתחרה ברמת גרנד-פרי בקפיצות ובדרסז'.

בהרצאה ד"ר אנדרו מקליאן דיבר על הקשר והאינטראקציה בין ביומכניקה ותיאורית הלמידה ברכיבה, בדגש על התנועות השונות בדרסז' והקשר בין תהליך הלמידה, עיבוד הגירויים והאותות במוח והתגובה בתנועה של הסוס. כאשר המטרה העיקרית בדרסז' ובאימון סוסים בכלל, היא ליצור מצב של תנועה הרמונית בתגובה יעילה לגירויים קלים תוך שמירה על רווחת הסוס.

 

בחלק א' תיארנו את המקצבים והתנועות השונות בדרסז', והזכרנו שיטות שונות בלמידה אסוציאטיבית לאימון תוך התייחסות לחלק מהאזורים במוח שרלוונטיים ללמידה יעילה.

ובחלק ב' הבהרנו את העקרונות הבסיסיים בביומכניקה הרלוונטיים לרכיבה על סוסים.

כעת, נרחיב על אסימטריה והקשר בין מגבלות ביומכניות לתנועה ולמידה. ראשית, חשוב להבין כי כיפוף הינה פעולה קשה במיוחד לסוסים, ובכלל בחיות גדולות, מכיוון שעמוד השדרה והשלד שלהם צריכים להיות חזקים במיוחד ולתמוך במערכת עיכול גדולה ומאסיבית. לכן טווח התנועה הגבי-צווארי של הסוס מוגבל במיוחד בטרוט וקנטר בהורדה והרמת הצוואר והגב; בהליכה 7°, בטרוט 5°, בקנטר 16°. כאשר טווח התנועה הצידי של גוף הסוס מוגבל עוד יותר; בהליכה 5°, בטרוט 3°, בקנטר 5°.

שימו לב כי למרות הדעה הרווחת, המתח בקבוצות השרירים בכתפיים וברגליים הקדמיות אחראי לכינוס בנוסף למתח וההנמכה של קבוצות השרירים ברגליים האחוריות, כמו גם שרירי הבטן והגב. כאשר מדידות במחקרים שונים מצאו כי בהליכה ובטרוט כ-60% ממשקל הסוס נישא על ידי הרגליים הקדמיות.

בנוסף, מקבצי עצבים מיוחדים באזור שבין הגבנון לכתף ובאזור האגן של הסוס הם מחוללי תבנית מרכזיים (CPG) שאחראיים על תבנית התנועה במקצבים של הסוס אך לא על הקצב. כך שהמוח בעצם נדרש לניהול קצב התנועה, אך לא לתבנית המקצב (הליכה, טרוט, קנטר). כלומר, כאשר הקצב איטי או מהיר מדי, הסוס עשוי לשנות מקצב באופן ספונטני שהסוס לא בהכרח מבצע באופן מודע. לכן גם ביצוע תנועה של פליינג-צ'יינג' (Flying-change) לשינוי ברגל המובילה בקנטר היא תנועה שמאוד קשה לסוסים. כמו כן, מחוללי התבנית המרכזיים הללו פועלים באופן הדרגתי שבו קודם מופעלות הרגליים הקדמיות ורק לאחר מכן האחוריות. ככלל, הרגל הראשונה שמתחילה כל מקצב תהיה קדמית. אולם, במידה והסוס לא שם משקל באופן שווה על שתי הרגליים האחוריות, זו שהמשקל עליה חלקי ככל הנראה תהיה הראשונה לזוז. במעבר מטרוט לקנטר הרגל הראשונה תהיה הרגל המובילה הקדמית, אך בשינוי רגל מובילה בפליינג צ'יינג' הרגל הראשונה תהיה אחורית. מחקרים מצאו שסוס שעצר בצורה מרובעת ושווה, יתחיל את התנועה הבאה עם הרגל הקדמית האחרונה שזזה.

למרבה ההפתעה, האבולוציה של זוגות אלכסונים בתנועת רגליים, שאנחנו רואים בסוסים בצורה ברורה במיוחד בטרוט, החלה בתנועת השחייה בדגים. כשדגים מסוימים התפתחו לדו-חיים וזוחלים, זוגות האלכסונים אפשרו תנועה שאינה תלוי בהנעת הגפיים עצמן אלא בכיפוף הגוף מצד לצד. בעוד בהמשך, כשעמוד השדרה והגוף נהיו קשיחים יותר, התפתחה תנועת זוגות האלכסונים שאנחנו מכירים ביונקים יבשתיים כמו הסוסים.

כתוצאה מכך, אסימטריה ביומכנית מראה תכונות שונות בתנועה של הרגליים של הסוסים, צד אחד לעיתים חלש יותר מהשני. וחוסר השוויון הזה כמובן מושפע גם מהסימטריה של הרוכב, מה שעשוי להפוך את האיזון ברכיבה למשימה מורכבת. סוסים רבים עקומים יותר כשהצעד קצר יותר, לכן הרגל האחורית עשויה לעשות צעד גדול יותר מהקדמית.

מאפיינים נפוצים בזוג האלכסונים, או הצד, החלש יותר בסוסים:

  • הנחת הרגל הקדמית מקדימה

  • נטייה להישען על המושכה, הצד שנחשב לנוקשה יותר

  • קשה יותר להאט או לקצר לכדי ירידה לא שווה במקצב

  • הליכה לא שווה אחורה

  • קפיצה או איחור ברגל האחורית בפליינג צ'יינג'

  • צעדי פיאף ופסאז' לא שווים

  • קושי במעבר מטרוט מכונס לפסאז'

כשהצוואר מוגבל בתנועה לאורך, עשויה להיווצר מעין בליטה בצוואר ובעיות פיזיולוגיות שכוללות דחיסת חוט השדרה או עצבים שידרתים, שחיקה או פגיעה במשטחים מפרקיים, דלקת וכאב. ולכן חשוב להקפיד על סימטריה ויישור הצוואר באופן גמיש, אך גם להקפיד לרכב את הסוס במנח צווארי ארוך יותר ומכונס, ולא מכווץ בסטייה מהזווית הטבעית.

"אמנות הרכיבה על סוסים הינה ההבנה וההרמוניה המושלמת בין הסוס והרוכב", ננו אוליביארה.

לסיכום, על פי ד"ר אנדרו מקליאן, ניתן להשיג את ההבנה וההרמוניה בין הסוס לרוכב על ידי שמירה על רוכב מאוזן באוכף ומינימום הפרעה לסוס בגירויים ובתנועה.

 

מקור:

סיכום הרצאה של ד"ר אנדרו מקליאן שהוצגה בכנס ISES 2020, אוגוסט 2020

Interaction of biomechanics and learning theory in dressage, Dr. Andrew McLean

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page