top of page

רווחת סוסים וחמורים - חמשת החופשים

עודכן: 11 בנוב׳ 2020

נכתב על ידי טל נלקן - בוגרת תואר ראשון במדעי החיים, סטודנטית לתואר שני במתמטיקה ומדריכת רכיבה מוסמכת. (tal.nelken@mail.huji.ac.il)

 

לפני פריצת מגפת הקורונה היינו נוהגים לצאת לבלות, לפגוש חברים ומשפחה, ללכת לאירועים, לטייל ועוד. אך בתקופה האחרונה היו הגבלות רבות שמנעו זאת מאיתנו ורבים מצאו את עצמם יותר בודדים, משועממים, מתוסכלים ואף חווים דיכאון. התנאים המגבילים את אירועי החברה והפנאי בחיינו משפיעים על הרווחה שלנו, וכך גם אחזקת בעלי חיים בתנאים שלא מאפשרים להם חוויות מעשירות ומספקות עלול לגרום להם לחוות בדידות, שעמום, תסכול ודיכאון.

בתחילת שנות ה-90 גיבשו את רשימת 'חמשת החופשים' – 5 עקרונות בסיסיים לרווחת חיות משק:

  1. חופש מרעב, צמא ותת-תזונה – גישה למקור מים נקי וזמין, מזון מזין שמאפשר לשמור על בריאות מלאה וחיוניות. (שוקת או דלי מים נקיים, חציר איכותי בכמות מתאימה).

  2. חופש מאי-נוחות וחשיפה למזג האוויר –אחזקה באזור המתאים לבעל החיים עם גישה למחסה ואזור מנוחה נוח. (לדוגמה – מחסה מהשמש / מהגשם).

  3. חופש מכאב, פציעות ומחלות –מניעת פציעות ומחלות– ככל האפשר, ואבחון וטיפול מהירים במידת הצורך (חיסונים, טיפולי שיניים, טילוף או פרזול בפרקי זמן מתאימים וטיפול וטרינרי במידת הצורך).

  4. חופש מפחד ומצוקה –אספקת תנאים וטיפול המאפשרים לבעל החיים לחיות ללא מצוקה (סביבה בטוחה ושקטה, ללא אלימות והענשה).

  5. חופש לבטא התנהגות נורמלית –מרחב מחייה מרווח מספיק, תשתיות מתאימות וחברה של בעלי חיים נוספים מתאימים. (תאים מרווחים, שחרור הסוסים לתנועה וחברה בגדרות או שטחי מרעה).

משמעות המילה חופש ברשימת העקרונות היא 'חופשי ככל הניתן' ולא בהכרח חופשי לחלוטין.

ברור שלא תמיד ניתן למלא את התנאים באופן מלא, לדוגמה לא תמיד ניתן למנוע כל מחלה או פציעה. לכן הבחירה במילה חופש עלולה להטעות ולכפות גישה שלא ניתן לקיים.

כמו כן, החיים עם 'חמשת החופשים' מספקים תנאים בסיסיים להישרדות והיעדר סבל, אך לא בהכרח מספקים איכות חיים טובה. בנוסף קיימות ב'חופשים' סתירות מסוימות – לדוגמה, אם משחררים מספר סוסים יחד למרעה או גדרה מספקים להם חופש לבטא התנהגות נורמלית, אך הם עלולים לריב אחד עם השני ולהיפצע ובכך מונעים מהם חופש מכאב ופציעות. יתר על כן, אם מתבוננים במחקרים ביולוגיים מ-30 השנים האחרונות, לא ברור אם 'חמשת החופשים' הם באמת העקרונות החשובים ביותר להבטחת רווחת בעלי החיים.

לפי מחקרים ביולוגיים עדכניים יש שני סוגים של חוויות שליליות ביונקים הנוצרות כתוצאה מקלט חושי (Sensory input):

  1. ביטוי של יציאה מאיזון או הפרעה במצב הפיזי הפנימי או התפקודי של בעל החיים. כגון קוצר נשימה, צמא, רעב, כאב, בחילה, סחרחורת, תשישות, חולשה, ותחושת חולי.

  2. ביטוי התורם להערכה הקוגניטיבית של הסביבה החיצונית של בעל החיים. כגון חרדה, פחד, פאניקה, תסכול, כעס, חוסר אונים, בדידות, שעמום ודיכאון.

זיהו שחלק מהחוויות השליליות, בעיקר מהסוג הראשון, מהוות מרכיבים חיוניים להפעלת מנגנונים התנהגותיים בסיסיים הנחוצים להישרדות. החוויה השלילית גורמת לבעלי החיים להפעיל באופן מידי התנהגויות שמאפשרות להפסיק את החוויה השלילית.

לדוגמה, צמא גורם לבעלי החיים לחפש מקורות מים, רעב גורם להם לחפש אוכל וכו'.

חוויות שליליות מהסוג השני עשויות לנבוע מאחזקת בעל חיים חברותי באופן מבודד. ואילו, החזקת בעל חיים חברותי בחברת בעלי חיים אחרים מתאימים בסביבה מרווחת, בטוחה ועשירה בגירויים מספקת לבעל החיים הזדמנות לבצע התנהגויות שיתנו לו סיפוק והנאה.

למשל, פעילויות של שיטוט וחיפוש מזון, גישה למזון מגוון, גישה לאזורי שחרור מרווחים עם חברת בעלי חיים נוספים. סוסים מעדיפים להיות עם סוסים נוספים מאשר להישאר בתא או בגדרה לבד. ההשפעות החיוביות הפוטנציאליות מתנאי מחייה כאלה כוללות נוחות, הנאה, עניין, ביטחון, ותחושת שליטה.

חשוב להדגיש שבעל חיים הסובל מחוויה שלילית מהסוג הראשון, הקריטי להישרדות, לא יחפש לבצע התנהגויות חברתיות אלא קודם כל ינסה לספק את הצורך הנובע מהמצוקה שלו. לכן כמובן שהבסיס לרווחת בעלי החיים הוא סיפוק הצרכים הפיזיים הקריטיים להישרדותם. אך חמשת החופשים לא בהכרח נותנים מענה מספיק טוב לשמירה על רמת החיים של בעלי החיים, ודורשים חידוד והבהרה.

בכתבה הבאה בסדרה נכיר את העקרונות העדכניים יותר לרווחת בעלי החיים, 'חמשת המרחבים' (דומיינים), ונבין את היתרונות בהשוואה לחמשת החופשים.

 

מקורות:


Lee, J., Floyd, T., Erb, H. and Houpt, K. (2011). Preference and demand for exercise in stabled horses. Applied Animal Behaviour Science, 130 (3-4), 91-100.


Goodwin, D., Davidson, H. P. B. and Harris, P. (2007). Responses of horses offered a choice between stables containing single or multiple forages. Veterinary Record, 160: 548-551.

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page