top of page

צמחים לסוסים - מה צריך לדעת על בקיה?

נכתב על ידי שירלי פרבר - תזונאית סוסים וחמורים, מייסדת ארגון אקווידע

 

ברוכים הבאים לתור השבועי על סוגי צמחים להזנת סוסים וחמורים.

בכל שבוע אביא לכם תקציר קצר על צמח אחר שיכול לשמש אותנו כמספוא או תוספות בהזנת סוסיים, בין אם כמזון גס עיקרי, נוסף או כתוסף למנה היומית. כאשר לכל צמח יש מגוון של יתרונות וחסרונות, וגם מינים שונים בעלי תכונות שונות.

בכתבה הקודמת דיברנו על היתרונות והחסרונות של פולי סויה במזון משלים.


והפעם נדון ביתרונות והחסרונות של צמח הבקיה כמספוא.

 

בקיה (באקיה), באנגלית vetch, בלטינית Vicia, היא צמח מטפס עשבוני הנפוץ באזורי חוף הים התיכון, שייכת לתת-משפחת הפרפרניים במשפחת הקטניות. ביניהם גם בקיית הגינה המוכרת לנו בשם פול. ישנם אף מיני בר אנדמיים (בלעדיים לארץ) הנמצאים בסכנת הכחדה בישראל.


נתמקד בשני זנים עיקריים למספוא בישראל:

הבקיה התרבותית Vicia sativa– גידול מספוא בקרקע כבדה.

הבקיה הבנגלית Vicia benghalensis – נפוצה כגידול מספוא בקרקע גירנית בישראל.

צמחי הבקיה מכילים נוגדי חמצון וחומצות אמינו חיוניות, כולל מתיונין והיסטדין והן מגוון של ויטמינים ומינרלים. שריכוזם משתנה לאחר הפריחה ולאחר היווצרות הזרעים. בעוד הצמח הפורח בהחלט טוב ועשיר בערכים תזונתיים, הזרעים מכילים רכיבים בעייתיים רבים שעשויים להיות רעילים לסוסים (וגם למעלי גירה), כולל חומצת אמינו לא חלבונית בשם L.cavanine שהינה רעילה מאוד לבעלי חיים. לכן, חשוב לוודא שהחציר נקצר בזמן, בשלב הפריחה, ואינו מכיל זרעים כלל.

*שימו לב - בכל חשש מומלץ להיוועץ בווטרינר או תזונאי, ותמיד לבדוק את איכות המזון, נקיונו ולשלב מזון חדש בהדרגה.

ריכוז החלבון בבקיה התרבותית גבוה מאוד ועומד על כ 19-23% חלבון, בעוד הבקיה הבנגלית מכילה ריכוזים מעט יותר נמוכים העומדים על 16-20%. ואילו ריכוז הסידן הגבוה ביחס לזרחן, לכדי יחס ממוצע של 4-5:1 דורש התייחסות בהרכבת המנה היומית למאזן מינרלים אופטימלי.

חציר הבקיה בעל רמת טעימות ונעכלות גבוהה. אך מכיוון שהצמח משתרע ולעיתים שכוב על הקרקע ובעייתי לקצירה, לרב נראה שחבילות החציר מלאות באבק, אדמה ואבנים. לכן, חשוב לבדוק היטב את חבילות החציר בטרם רכישה והאכלה.

לסיכום, בקיה היא צמח מצוין לשילוב במנה היומית של הסוס, אך חשוב לשים לב שהיא עשירה בחלבון ורכיבים אנטי-תזונתיים, ולכן מומלץ שילוב זהיר של עד כ 30% מהמנה היומית לסוסים פעילים, בשילוב עם חציר ממשפחת הדגניים (חיטה, שיבולת וכד'), וככלל לא מומלצת כחציר עיקרי.


 

מקורות:


2. Abreu, J. M. F. ; Bruno Soares, A. M., 1998. Characterization and utilization of rice, legume and rape straws. Options Méditerranéennes. Série B, Etudes et Recherches, 17: 39-51

375 צפיות0 תגובות
bottom of page